3e week suriname - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Patricia Nitalessy - WaarBenJij.nu 3e week suriname - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Patricia Nitalessy - WaarBenJij.nu

3e week suriname

Door: Patricia

Blijf op de hoogte en volg Patricia

11 Augustus 2016 | Suriname, Lelydorp

Aangezien we afgelopen weekend hoorden dat de trip naar 'Donderskamp', de binnenlanden, niet doorgaat hebben we het originele plan om as zondag naar Nickerie te vertrekken en 'smaandags dan de boot ( whaaa ong. 10 uur varen...!) naar Apoera te nemen maar weer opgepakt. De reden ervoor is, is dat er volgende week inheemse dag is en de boot direct terugkeert om de handycraft van de inheemsen te verkopen op die feestdag in Paramaribo. Daarna blijft de boot weg tot de oogst klaar is in Donderskamp. Dus opnieuw een hoop geregel...
Afgelopen zaterdag hadden we eigenlijk dus al afscheid genomen in de gemeente, wel fijn nog even te blijven want we komen net 'in'. De tasjes voor de kinderen zijn dus ook uitgedeeld zaterdag na de vergadering, op verzoek van br. Kross. Heel veel enthousiasme van de kids, maar vooral ook van de ouders.... Br. Kross en zijn vrouw geven zelf de kleding die we hebben meegenomen komende dagen.

Maandag beetje rustig aan na alle voorbereidingen op Apoera (hangmatten kopen voor op de boot etc, etc), einde van de ochtend gaan we lekker weer naar Parabello. Maar onderweg bedenken we dat we ook Paraflor nog zouden aandoen- een enorme botanische tuin-: Wat een enorme hoeveelheid planten, bomen en bloemen herbergt met een medicinale werking! Goed opgeleid meisje vertelt veel en kan echt ál onze vragen beantwoorden! Wat heeft Jehovah toch veel pracht maar ook wijsheid in zijn schepping verwerkt!!!! De wandeling nam bijna 2 uur in beslag! ( echt doorgelopen hoor). Van de bloemen die er worden gekweekt worden er (exotische)boeketten (bruidsboeketten, etc) gemaakt. Een poosje werden er ook bloemen geexporteerd naar de veiling in Nederland, maar dit leverde uiteindelijk te weinig op. Het meest bijzondere vonden we de 'fleskalebasplant', dit was net een airco met beneveling!!! Ook de gids kende het verhaal van Jona! Helpt ons weer om ons in dat verslag in te kunnen leven, maar bevestigd ook mooi de waarheidsgetrouwheid...

Dinsdag
Velddienst om 9:05. Eerst werkte ik even met een zusje tot haar afspraak op komt dagen, dan werk ik verder met Julian. Bij de laatste deur ( ja, bekend fenomeen), worden we op het terras uitgenodigd door een surinaamse vrouw die recent is geremigreerd naar Suri. Ze woonde in Rotterdam ( ooit bij ons om de hoek nb!), haar kinderen wonen er nog. Haar man is 4 jaar terug plots overleden. Ze woont helemaal alleen in een enorm huis; goed beveiligd...: Ik vraag haar ernaar; er is verscheidene malen ingebroken, ze heeft inmiddels een hoog hekwerk, prikkeldraad en sinds kort ook 8 camara's hangen. Hoe veilig zou je je er voelen als vrouw alleen? We krijgen een heel lang, geanimeerd gesprek. Ze begint zelf over dat 'de aarde door vuur zal vergaan', daarom bespreek ik heel hfst. 3 van 2 Petrus 3 met haar. En ook nog een stukje uit de goed nieuws brochure. Dat gaat hier zo makkelijk...!
SMiddags gaan we naar een wereld beroemde vlindertuin ( vanwege de export naar dierentuinen en vlindertuinen). Ook daar eerst een wandeling mèt uitleg door een botanische tuin, hier wordt onderweg een boom met dikke stekels getoond, die heel hoog en dik kan worden? Volgens Julien omgedoopt als dinoboom...Maar ze vertelt een naar verhaal erover: de boom wordt vaak behuisd door geesten. (Na sluitingstijd kunnen we geanimeerd met haar meer dan een half uur hierover spreken... We verspreiden lectuur en verwijzen naar de website en uiteindelijk geeft ze ons enthousiast haar telefoonnummer! Dit krijgt dus nog een vervolg!!!) vervolgens uitleg over alle vlinderstadia (rups-pop-vlinder), ze kweken er ook de benodigde planten: elke vlindersoort, cq rups, heeft n.l. zijn eigen specifieke plant nodig. Het is niet te geloven hoeveel die rupsen eten! De pop moet handmatig gekozen worden om te voelen over hoeveel dagen deze uitkomen, ivm vervoer per vliegtuig...
Ook hebben ze er een tentoonstelling over andere insecten in suriname. En ook een mooi panorama van het regenwoud, met bijbehorende geluiden ( voor wie panorama mesdag kent..) Allemaal goed verzorgd en indrukwekkend.

Woensdag
Na even wat straatwerk naar 'berg en dal', een resort waar wat meer luxe is voor de verwende europianen. Heel mooi gelegen, niet voor niets dus zijn de bungalows op palen die uitkijken over de rivier hier gebouwd ( wel vergeet je hierdoor juist - mijns inziens- dat je je juist midden in de jungle bevindt!!!), er is zelfs een zwembad met bediening... We komen er een man tegen die tot zijn 7e heeft gewoond in Suriname en nu met zijn 16 jarige zoon weer voor het eerst hier terug is, dit was ook niet zijn keus maar die van de zoon - dit resort-. We leggen ons doel ook uit wat ons motief is om naar Suriname te komen en krijgen een leuk gesprek met hem.Hij knikt begrijpend en zegt dat toen hij na een nacht naar Galibi geweest te zijn - schilpaddentour- hij werd gewekt door maar liefst 3 kerkjes (in dat gehuchtje!!!) waar gezang vandaan kwam! Hij merkt op dat de mensen hier, itt Europa, nog erg gelovig zijn. We gaan er een uur kayaken, wat relaxen en picknicken en rijden de 2 uur ( dan heb je niet meer het gevoel dat je je nog in de bewoonde wereld bevindt...) terug naar Lelydorp voor de vergadering. Het wordt alsnog haasten omdat we onderweg echt een enorme stortbui krijgen, dan wordt rijden hier echt een enorme beproeving op je zenuwen!!!!

• 12 Augustus 2016 - 20:36

Judith:

Hoi Familie,

Jullie zijn wel veel aan het haasten! Het is toch "no spang" daar?

Cees zegt trouwens "gas is alles". Vraag hem later maar wat hij bedoelt.

Liefs,
    Judith

• 13 Augustus 2016 - 12:50

Mariska:

heel veel plezier in Nickerie en Apoera, geniet ervan en groetjes van ons.