In de eerste week in suriname - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Patricia Nitalessy - WaarBenJij.nu In de eerste week in suriname - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Patricia Nitalessy - WaarBenJij.nu

In de eerste week in suriname

Door: Patricia

Blijf op de hoogte en volg Patricia

18 Juli 2016 | Suriname, Lelydorp

Na de eerste dag gaat alles wel erg snel; elke ochtend velddienst, dan thuis eerst bijkomen ( jaaaaa we weten het: in nederland is het ook WARM).... Maar aan een echte siësta willen we steeds niet toegeven....we willen natuurlijk ook wat zien of doen...
De maandag werd helaas min of meer besteed aan de autohuur.....
Smorgens eerst een poos ' googelen' voor een betrouwbaar bedrijf, maar natuurlijk wel zo goedkoop mogelijk! ( voor 3 weken n.l.). We gaan er heen met de bus; dat is al een belevenis op zich.... Propvol natuurlijk, en steeds worden er meer zitplaatsen tevoorschijn getoverd...: overal zijn er nog klapstoeltjes aan de vaste stoelen bevestigd...; wel wat onhandig met uitstappen want dan moet iedereen die in het middenpad zit opstaan. Maar niemand die zucht of moppert. De mensen hier zijn van nature geduldig! ( wat een schitterende eigenschap: ja we kunnen er als nederlanders best nog aardig wat leren...NO SPAN zeggen de surinamers: ja, daar is t ook veel te heet voor...!!! In de stad vragen we de weg en intussen doen we ook wat straatwerk. We willen graag meteen wat van de stad zien en willen dus naar het autoverhuurbedrijf lopen: " onmogelijk" zegt de één na de ander; " te ver!" We dachten dat de surinamers ook veel llopen (?!) Ok dan nemen we nog maar een bus ( blijkt toch echt nodig hoor..... De bus doet er ook nog zeker 15 a 20 min. over) ....eerst nog even wat stalletjes bekijken en de markt: dat is hier natuurlijk ook best wel een belevenis....
We hebben een toyota: lekker zuinig... En dan: de weg op! Links rijden ( echt heel erg wennen hoor.....ahum niet dat ik rij....maar je begrijpt het....). Ook wel druk om de stad ( paramaribo dus....) uit te komen! We hebbben gelijk een korte sightseeing: langs palmentuin, stukje haven, het torarica hotel. Echt chaotisch het verkeer. Gelukkig heeft Frederik voor hetere vuren gestaan ( Barcelona/ New York, allemaal veeel drukker, dwz meerbaans wegen, grote rotondes- die zijn we hier nog niet tegengekomen). Maar het links rijden en dan tussenvoegen is nog wel een dingetje.
Omdat we veilig terugkeren na veel gedoe ( en idd wel wat klamzweet op onze ruggen) trakteren we onszelf op lekker roti eten in een warung ( stel je niet teveel voor van deze stalletjes! Beetje ogen dichtknijpen hebben we gelukkig in Azië ( Indonesia en Malaysia) al geleerd. Maar wel bijzonder is, is dat de jongens zich echt enorm goed kunnen aanpassen aan dit soort taferelen. ( ook aan de mensen, de cultuur en gebruiken trouwens!) ze vinden de mensen heel erg lief en vriendelijk. Andersom dus ook! Ze houden hier ook wel erg van kinderen zo te merken. Maar de jongens geven iedereen ( of het nu de winkelbediende of de kok of de kapper is ...) hartelijk een hand, of Juliens zelfs sommigen een ' brasa' uit zichzelf.... Tja dan wordt dat ook beantwoord hè...
We zijn eigenlijk allemaal avondmensen, maar hier moet je voor het echt heet wordt op, dus proberen we het hier niet al te laat te maken. De br. en zst. beginnen vaak al vroeg met ' straatwerk'. ( bv rond 8 uur of eerder) Dat gaan we dinsdag ook proberen!

• 22 Juli 2016 - 05:58

Erasmus & Johanna, Geleen:

Good morning, Paramaribo! (hier is 't bijna 06:00 u).
    Freek, terwijl ik -Erasmus- jullie spannende avonturen lees, heel leuk opgetekend door Patries, moet ik gelijk denken aan: "Baby, you can drive my car... Beep-beep, Beep-beep, yeah!" (The Beatles).
    Onze 'warme' groeten (ca. 30 gr. C) uit Zuid-Limburg. Enjoy!

• 23 Juli 2016 - 08:46

Mariska:

Ik vind het zo gaaf dat jullie er nu echt zijn en dat de jongens zich zo makkelijk aanpassen. Gelukkig houdt Freek zijn hoofd koel, ik rij persoonlijk liever in New York dan in Paramaribo. Geniet met volle teugen en blijf ons op de hoogte houden

• 23 Juli 2016 - 21:02

Sandra:

Lieve Patricia, wat klinkt dit allemaal leuk email wat een avontuur zo te lezen! Ik ben echt benieuwd hoe jullie terugkomen! Aangemoedigd ongetwijfeld en heel wat lessen opgedaan van de eenvoudige manier van leven!!! Nog een fijne vakantie. Sandra, Dimitri, Giulio en Gioel