Genieten op curacao - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Patricia Nitalessy - WaarBenJij.nu Genieten op curacao - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Patricia Nitalessy - WaarBenJij.nu

Genieten op curacao

Door: Patricia

Blijf op de hoogte en volg Patricia

08 Juli 2016 | Curaçao, Curaçao

Ja echt heel mooi!
Abe en Rregina, Kevin en de fam. Verrips zijn ons al voorgegaan...
De 'paradijsplaatjes' zijn er hier zó gemaakt! Maar daar gaan we jullie niet te veel mee vermoeien hoor! Hoogtepunt natuurlijk weer de ontmoeting met br / zst. Leuke Nederlandse gem. Opvallend dat m.n. Veel jongeren naar ons toe komen! Bij het horen van 'Waddinxveen' is natuurlijk de naam ANOUK heel bekend!
De jongeren willen misschien wat afspreken iets met ons te doen, maar uiteindelijk loop het n beetje mis. Marron houd contact met Isaäck en ja: we gaan 'uit eten' : chinees- indonesisch! Maar - zo wij dachten- géén restaurant maar bij Izaäck Brute ( molukse moeder uit Nederland en Antiliaanse vader) thuis blijkt! Wat een verrassing! Met 12 personen; een geweldige rijsttafel!!!! Chinese zst : Alice ( vriendin van Anouk) en haar broer Anthony ( van beroep kok! - vandaar-) hebben veel lekkers verzorgd. Ook de molukse zst. Heeft zich erg uitgesloofd - zie foto- :,Wat een enorme gastvrijheid werd ons betoond!!! Om 24 uur keren we pas huiswaarts....
De ouders van Izaäck zijn in de engelse gem., maar hij is de nederlandse gem. gaan ondersteunen; hij is 20 jaar..... ( mn voor de doven- groep: ps deze doven gaven allemaal in gebarentaal volop antwoord, iem. die bij hen zat 'vertaalde' dit in gesproken woord).
Nog een lieve zst. die we hebben ontmoet in deze gem. is zst. Schipper; vol enthousiasme, met de i-pad in de hand: 82 jaar! Haar man is anders gelovig en haar 2 zonen zijn in nederland. Heerlijk te zien hoe onze ouderen actief zijn en met alles 'bijblijven'!
Br en zst kwamen we trouwens overal op het eiland tegen met straatwerk! B.v. 2 oudere zst ( 1 pionierster, we hoorden dat velen die met pensioen gaan, gaan pionieren- wwarvan heel veel ook ouderling zijn-), deze zst zaten op een bankje pal voor de ingang van een apotheek met het 'karretje' ( ze krijgen hier gemakkelijk toestemming voor bij alle soorten bedrijven/ instellingen). Ook in Willemstad waren er veel die straatwerk deden. Sommigen spreken allen papiaments, maar er zijn er veel die (wat ) nederlands kunnen. De ouderen hebben vroeger natuurlijk op scholen gezeten die alleen in het nederlands onderwezen.
We hebben het Tula museum bezocht; interessan, maar een gruwelijk verleden. Toch kan de gids smakelijk vertellen en laat ons dansen en zingen, zoals de slaven deden.( de 'Tambú', de muziek ondersteunt de dans; met gebruikmaking van 2 instrumenten - de trom en de ijzeren idiofoon-; dit was een verboden dans omdat het een geheimtaal was voor de slaven waarin dubbelzinnige teksten werden gezongen. Het was dus een protestzang, maar ook om zich emotioneel te uiten om het werk op de plantage vol te houden. Er is hier ook een ( nederlandse) film opgenomen van Tula: deze slaaf kwam in 1795 in opstand; hij overtuigde 40 a 50 anderen ervan hetzelfde te doen, dit was het begin van de grootste slavenopstand in de geschiedenis van de ned. antillen. Met hem trokken uiteindelijk Zo'n 2000 slaven naar de gouverneur in Willemstad.
Bij de receptie zag Marron psalm 23 in het papiaments staan : mèt de naam JEHOVAH (is mijn herder.....)
De dag van ons vertrek hebben we nog met een 'oude' vriendin kunnen afspreken: Betsy ( en Olivier) Hehaenussa! Zij pioniert hier alweer 13 jaar in het Papiamentse veld. Leuk om de achtergrond en mogelijkheden te horen hier over het predikingswerk. Veel interesse en makkelijk om bijbelse gesprekken te hebben hier.Vooral het papiamentse gebied...

• 17 Juli 2016 - 20:21

Stephan Oosterhuis:

Wat leuk om te lezen allemaal! Mooi om te weten dat Jehovah's naam overal te wereld voorkomt.
    Ben benieuwd naar de filmopnamen van een dansende familie Nitalessy ;-D
    Geniet daar nog en veel plezier in Suriname!

• 17 Juli 2016 - 20:41

Judith:

Leuk van jullie te horen! En van de van de broeders en zusters daar. Wel verveldend van 'Paradijsplaatjes'.....

• 17 Juli 2016 - 22:13

Zebina En Familie:

Wat geweldig om mee te maken
    Lief dat jullie dit verslag met ons willen delen
    We geníeten hiervan
    LiefZ van ons
    Mocht je Nadira en Ryan Büsse tegenkomen geef ze de hartelijke groeten
    Ze wonen net een paar maanden in Willemstad

• 17 Juli 2016 - 22:14

Lydia :

Wat een leuke berichten allemaal! Jehovah's volk is echt één grote familie. Heb je toevallig Jantine Brobbel nog ontmoet in de Nederlandse gemeente? We zaten tegelijkertijd op de pioniersschool.

Ben benieuwd naar jullie volgende blog uit Suriname! Geniet van deze geweldige reis en de wereldwijde broederschap!

• 17 Juli 2016 - 22:52

Jozef & Tilly:

Spr. 25:25. Prachtig verslag. Heel leuk dat jullie Betsy hebben ontmoet.
    Veel liefs van ons, groeten aan de vrienden en tot het volgende verslag.

• 17 Juli 2016 - 22:56

Erasmus & Johanna, Geleen:

Bon Bini !!! Welkom in de Caribbean ...
    Hebben jullie een andere toewijzing gekregen i.p.v. Lelydorp, of eerst lekker vakantie vieren op Curacao...
    Keep-up-the-good-work!

• 17 Juli 2016 - 23:07

Caressa:

Leuk! We zijn natuurlijk ook heel benieuw naar jullie volgende ervaringen in Suriname!
    Liefs van ons

• 18 Juli 2016 - 07:32

Marjan Daniel:

Hallo allemaal, leuk om te lezen. Wat een geweldige ervaring moet dit zijn voor jullie. Nog veel plezier verder!

• 19 Juli 2016 - 13:00

Anne-Marie:

Jullie hebben een toplocatie als toewijzing gebied!